lördag 22 december 2012

Fo: Pannband

När man inte har bestämt sig för vad som är nästa projekt, funkar det fint att sticka pannband!
 



Uppifrån och ner; tegelrött i mosstickning, smaragdgrönt i resårstickning och sist ett lite bredare i cerise mosstickning (fast det drar mer åt rött på min skärm, så är det riktigt knalligt cerise IR!).

Mönster: Inget mönster, bara 12 maskor som antingen stickas i resår eller i mosstickning. Och jag brukar börja med en annan tråd, och så tar jag bort den när jag fått pannbandet så långt som jag vill ha det, och så maskar jag av båda ändar tillsammans. Då slipper jag att montera som är det tråkigaste jag vet... Och det blir en mjukare kant, inte lika bylsigt som när jag måste sy.
Storlek: Medium.
Garn: Drops Eskimo, ett nystan blir ett pannband och så blir det en liten snutt över.
Stickor: Nr 8 (strumpstickor).
Svårighetsgrad: 1 av 5.
Nöjdhetsgrad: 5 av 5. För det är ett väldigt praktiskt plagg, och när man gör dem i olika färger så har man alltid något som passar resten av kläderna!

Och det är min äldsta dotter som poserar!

2 kommentarer:

  1. Åh, så fina! Och en så bra idé!!=0) Praktiskt också för oss som har långt hår, då slipper hårknuten bli en ful suspekt bulle i mössan där bak!

    SvaraRadera
  2. Nu kan jag läsa din blogg igen! Hade problem i höstas, den stängdes ner pga av någon länk som mitt virusprogram varnade för, så jag har inte kunnat kommentera dina inlägg på länge.

    Tycker absolut du verkar ha talang för keramik, dina fåglar är härliga! Saker och ting skall inte vara perfekt, de skall ha karaktär :-)
    Gillar dina fina vantar med snöflingor!

    Ha en riktigt God Jul!
    Kram Susanne

    SvaraRadera