tisdag 9 april 2013

FO: Eyelet Yoke Baby Cardigan

Färdig, ett riktigt snabbprojekt!
 

 
Knapparna är jag supernöjd med! Det är gamla knappar från min mamma, och det var roligt att syrran kände igen dem när hon såg koftan!


 
Hon är suddig, ja. Hon är ju inte stilla i mer än max 1,5 sekund! Detta är den minst suddiga bilden...


Mönster: Eyelet Yoke Baby Cardigan av Carol Barenys.
Storlek: Tja, svårt att säga, men cirka 6-9 månader kanske? Den är i alla fall ganska för stor för Saga som är drygt 5 månader.
Garn: Drops Merino Extra Fine, från lagret! Det är jag baske mig stolt över, att jag gjorde åt på restgarn! Det är jag superdålig på. Det gick åt drygt 3 nystan.
Stickor: Rundsticka förstås, samt strumpstickor, i storlek 4.
Svårighetsgrad: 1 av 5. Lätt och trevlig beskrivning, och det var ett toppenbra första mönster att sticka på engelska.  
Nöjdhetsgrad: Det blev la bra. Det gick inte att bedöma riktig när hon hade den på sig, men jag tror att den kanske blev lite bred i kroppen liksom. Får se när hon har vuxit i den bättre hur passformen är egentligen. Men jag tror att det kanske är en... Hm, en 3:a av 5 tror jag.

4 kommentarer:

  1. Men den blev ju superfin! Och det är alltid kul att göra av med garnlagret :-)
    Vansinnigt söt liten tjillevipp som skulle ha tröjan var det ju också.

    SvaraRadera
  2. Håller med om både kofta och gullunge.
    Men varför, varför, varför kan inte barnmönster anges i centilong istället för ålder?
    Det finns 6 månadersbarn som väger 5 kg och rara klumpar uppåt 8-9 kg. Jag drar mig lite för att sticka bebiskläder av just den anledningen.

    SvaraRadera
  3. Men va, 3 av 5? Tycker det ser ut som en 6 av 5! Kommer sitta som handsken när höstkylan drar in i slutet av juli, början av augusti... ;-)) Vilken liten sockerbit, jag önskar så att vi hade någon bebis i släkten, typ nu när jag bara skulle kunna låna och pussa lite, och sedan lämna tillbaka. När både jag och den lilla bebisen har blivit trötta... :-)
    Alltså, halskrage... Cowl låter mycket bättre. Halskrage låter som något man får om nacken när man krockat med bilen. Eller om man behöver hållas fast med sådan där "kram-tröja" i ett madrasserat rum. På med halskragen också, liksom. Jaja, i vilket fall. Kommer också ihåg "fusk-polosarna" från det glada 70-talet. Min var ärvd från min äldre bror och den var mörkt olivgrön och jag HATADE den. Hatar fortfarande minnet av den. :-))
    1000 tack för så himla fint hej och välkommen tillbaka :-))) Det värmde mitt hjärta! <3

    SvaraRadera
  4. Dessutom var den maskinstickad i härlig nylon! NYLON! Olivgrön NYLON!!!!!!

    SvaraRadera