lördag 8 juni 2013

FO: Stickad sommarklänning


Ok, då var den här klar då!


Jag bytte ut resårkanten nertill, mot en picotkant, det tycker jag blev snyggare.


 
Det har varit underbart väder idag! Jag har fått världens solbränna, första på flera år! (Bränna, alltså, färg brukar jag ha...)





Mönster: Ett Dropsmönster, detta.
Storlek: Storlek S, men vissa av oss tycker att den kanske är något för lång...
Garn: Drops Safran, i, färg nr 12, persika.
Stickor: Knitpro nr 3,5.
Svårighetsgrad: 2 av 5.  Det vill säga, den var lätt och smidig att sticka, men jag tror kanske att jag inte gjorde helt som mönstret angav runt halsringningen. Eller, det VET jag ju att jag inte gjorde. Men det blev i alla fall rätt ok. Jag gjorde den lite högre i "nacken" bak, än fram, vet inte riktigt hur Garnstudio hade tänkt där men så blev min variant i alla fall. Jag är ju också väldigt lat, så jag stickade den förstås runt på rundsticka, så jag skulle slippa monteringen.
Nöjdhetsgrad: Tja. Tycker den blev rätt fin. En 4 av 5 kanske? Jag är dock inte så förtjust i färgen, den är så väldigt 1980-tal för mig! Kanske också att den blev några cm för lång, jag vet inte riktigt vad jag tycker (men Carro tycker definitivt att den är lite för lång!) Somrig som bara den är den i alla fall, tycker jag! Och bomull var helt ok att sticka i!

14 kommentarer:

  1. Å, vilken fin! Tänker att jag nog aldrig hade tittat åt den bara genom att se dropslänken men så här ser den ju verkligen ut som en klänning. Kanske får härmas till nästa sommar ;)

    SvaraRadera
  2. Blev ju hur fin om helst ! Snygg avlutande kant också.

    SvaraRadera
  3. Den var verkligen jätte snygg!!!

    SvaraRadera
  4. Så snygg! Urläcker! Och nej, den är INTE för lång! Tänker, att om jag hade haft döttrar, så misstänker jag att vi hade varit lite osams om en del saker. Längd på klänningar
    t ex... :-))) Jag gillar speciellt axlarna, sådan där holkärm är så fint. Och mönstret i klänningen, spetsen, är jättefin. Rundstickor?

    Ja, det börjar dra ihop sig, nu är det ju bara avslutningarna kvar i nästa vecka. Sedan slipper man nonsens-samtal med andra klassföräldrar, jag tycker det är så svårt... Att prata om typ... Ingenting... Sedan har vi lite semester allihopa, vi drar ju till Japan. Skall bli skönt, bara strosa runt och ta det easy peasy. Äta äcklig japansk mat och shoppa. Skönt att du också ser ljuset i tunneln (se upp dock, det kan vara ett tåg!!!). Har gjort samma spaning som du, när jag är mitt uppe i en jobbperiod, så samlas dammråttorna. Mycket märkligt. :-)))))

    SvaraRadera
  5. Vilket jobb! Vet inte om jag någonsin skulle våga ge mig på en hel klänning i bomull.

    Du är verkligen duktig på att nosa upp roliga dropsmönster! Jag kan inte riktigt se charmen i dem när jag ser dem på drops hemsida, men när du har stickat/virkat upp dem så blir jag plötsligt väldigt förtjust. Tänker då inte bara på denna fina klänning, utan också de virkade tröjorna som du gav mig inspiration till i fjol.

    SvaraRadera
  6. Så härligt somrig den blev - och den ser ut att passa ägarinnan finfint! :)

    SvaraRadera
  7. Tycker nog den blev ganska lagom i längd, det kommer nog också göra att hon vill ha den länge.
    Visst är peach en 80-talsfärg, jag hade ett peachfärgat badrum i första lyan, men, men ungdomen har inte samma associationer.
    picotkanten var bra mycket bättre än en resärkant, eller hu, en rätstickad kant.
    Resår hade gjort den till ett verkligt 80-tals plagg, den oversized tröjan.

    SvaraRadera
  8. Men så konstig svenskan blev.....

    SvaraRadera
  9. Det är inte alla som kan bära upp en persikofärgad klänning - oavsett hur snyggt mönstret är - men det där blev ju perfekt kombination! Grattis!

    SvaraRadera
  10. Ta det easy peasy nu i sommar, och hoppas det blir en riktigt energigivande sommar, sol och stickning och en massa glass! Så ses vi till hösten! Kram! :-)))

    SvaraRadera
  11. Kjolen er bare superfin på deg. Det fineste jeg har sett på lenge.:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, men det är inte jag på bilderna, det är min äldsta dotter! :-)

      Radera